De
Power commander is een module waarmee je het mengsel van een motor
rijker of armer kan afstellen per toerengebied en gasklep tand, zodat de
motor de optimale brandstof luchtverhouding krijgt.
Door een
optimale brandstof-luchtverhouding verkrijgen we een ideale verbranding
wat resulteert in meer vermogen en een hoger koppel. Uw motor wordt
soepeler, veelal zuiniger en het aan-uit effect verminderd ( of
verdwijnt). Ook kan de zogenaamde milieudip, die ontstaat om te voldoen
aan de euro-norm, weggewerkt worden.
Bij wijzigingen
(andere uitlaat, luchtfilter,...) moet een injectiemotor, net als een
carburator, opnieuw afgesteld worden. Dit kan ook met deze module gedaan
worden.
Bij plaatsing van een power commander is het aan te raden om een open luchtfilter te plaatsen (K&N,...)
Ook
kunt u de ontsteking wijzigen met de ignition module (apart
verkrijgbaar) wat resulteert in meer vermogen en een soepeler lopende
motor (vooral bij Suzuki en Kawasaki).
De PC wordt geleverd met
een standaard map. Is uw motor voorzien van bv. een andere uitlaat, dan
dient u in de module een nieuwe map te laden. De gewenste map kan je
meestal vinden op deze link. Wilt u uw motor perfect afstellen dan is het de moeite waard om uw motorfiets op een testbank te laten afstellen.
Power commander is plug een play, gemakkelijk te plaatsen en niet schadelijk voor uw motor!
Voordelen PCV t.o.v PCIII:
• Veel compacter dan de PCIII usb (amper de helft van de grootte)
• Aansluiting met PC via USB (9 volt adaptor is niet meer nodig voor programmatie)
• Mapkeuze functie: laat de rijder toe om te kiezen tussen regensetting, droogweersetting,... (schakelaar niet meegeleverd)
• Gear input: laat toe mapping aan te passen naar gelang versnelling en snelheid.
•
Analoge ingang: kan de gebruiker elke 0-5 Volt sensor installeren en
een aanpassing tabel op basis van de input op te bouwen, zoals boost of
temperatuur.
• Met gear position input aangesloten (optie) kan je met
de PC V elke cilinder een eigen mapping geven en dit voor elke
versnelling (zo kan je bv. voor een 4-in-lijn met 6 versnellingen 24
benzinemappings aanmaken).
• Heeft een -100 / +250% brandstof te
veranderen bereik (vroeger -100 / +100%). Dit zorgt voor meer
instelbereik voor 8 injector sportmotoren.
• 10 gasklepposities (9 bij de PCIIIusb)
• Verbeterde “accel pump” mogelijkheid (toegenomen aanpassing en gevoeligheid)
Bij sommige modellen is het ook nodig om een lambda sonde eliminator te bestellen.